De gemeente Houten heeft gisteravond in de raad ingestemd met een omvangrijk Energieplan. Met uitzondering van ITH stemden alle partijen in met het plan.

In het afgelopen jaar is samen met de belangrijke energiespelers in Houten (16 partijen in totaal) en met inbreng van veel Houtenaren het energieplan tot stand gebracht. Met dit plan leggen we een sterk fundament om de grote uitdagingen van de klimaatverandering op te vangen.

GroenLinks is tevreden over de voortvarende aanpak op dit onderwerp, waarop wij als partij in deze collegeperiode sterk inzetten. Wij zijn blij met de gekozen aanpak van onze wethouder Hilde de Groot, die vanuit haar portefeuille leiding geeft aan de energietransitie. Haar insteek: deze transitie is alleen mogelijk door samenwerking en door alle Houtense initiatieven te koppelen. In zijn raadsbijdrage benadrukte fractievoorzitter Tijm Corporaal: alleen ga je misschien sneller, samen kom je verder!

De komende jaren moet er nog ontzettend veel gebeuren. Toch zien we goede ontwikkelingen in Houten. Daarom sloot Tijm ook af met de woorden: 'Wij hopen dat we in 2025 tegen andere gemeenten kunnen zeggen: Houten is fietsgemeente van Nederland. Wij wonen en werken elektriciteitsneutraal, Ons woningbezit heeft een hoge isolatiegraad en we hebben het hoogste percentage elektrisch transport van alle Nederlandse gemeenten. Wat wij doen kan uw gemeente ook. Waar wacht u nog op?’

Het energieplan is één van de peilers van het klimaatplan. Komend jaar verschijnt ook het actieplan circulaire economie en het klimaatadaptieplan.

In de bijlagen tref je de raadsbijdrage, het energieplan en een samenvatting van het participatieproces