Nieuws gefilterd op betrokken burgers

Tegen toestemming voor krediet Tango tankstation

Eérst het krediet verstrekken en dán pas inspraak? Dat lijkt volslagen omgekeerd, zeker in het kader van bestuurlijke vernieuwing, waarin het college inzet op betere inspraak. Wij vinden dat de zorgen van de bewoners niet serieus zijn genomen. Daarom zijn we niet akkoord gegaan met de kredietverstrekking voor het onbemande tankstation op industrieterrein De Schaft.

Waardering voor beleidsakkoord, maar ook kritische kanttekeningen

Dinsdag werd het nieuwe college van D66, VVD, CDA en PvdA geïnstalleerd en besprak de gemeenteraad het door de coalitie opgestelde beleidsakkoord. Ook GroenLinks heeft aan de totstandkoming van dit akkoord een bescheiden bijdrage geleverd. We hebben ons ingezet om zoveel mogelijk onze ideeën mee te geven aan de coalitie. We willen vooruit, we willen vernieuwen!

GroenLinks heeft dan ook waardering voor de titel van het beleidsakkoord: ‘Houten maken we samen’. Hij geeft aan dat iedereen mee kan doen, ook wij als oppositiepartij. We hebben echter ook een aantal kritische kanttekeningen bij het akkoord. Nieuwe tijden vragen om een andere manier van denken. GroenLinks mist die nog teveel in het beleidsakkoord. Wij zullen daarom de komende vier jaar de groene en sociale vinger aan de pols houden. Hieronder kunt u onze inbreng tijdens het debat van afgelopen dinsdag lezen.

Kijkje achter de schermen van de raad

Wilt u graag meer weten over hoe de gemeenteraad werkt? Heeft u als inwoner alleen invloed bij gemeenteraadsverkiezingen op kunt u ook op een ander moment invloed uitoefenen? En hoe doet u dat dan? Op 11 februari heeft u de mogelijkheid om een kijkje achter de schermen van de gemeenteraad te nemen en antwoord te krijgen op uw vragen over de raad.

Lezing: Zelf weten of doen wat de overheid zegt?

Op 5 juni a.s. houdt Dick Pels, directeur van Bureau de Helling (het wetenschappelijk bureau van GroenLinks), in de bibliotheek van Houten een lezing over het thema ‘Vrijzinnig paternalisme’. Hoe gaan we om met spanning tussen individuele keuzevrijheid en ‘ouderwetse’ overheidsbemoeienis?