Nieuws over Andor van Dijk

GroenLinks Houten van start met vijfkoppige fractie

Het was op het laatste moment nog even spannend maar de uitslag staat nu echt vast: GroenLinks gaat de komende jaren een tweestemmig maar harmonieus groen en sociaal geluid laten horen in de raadszaal. Wij feliciteren Tijm Corporaal en Hilde de Groot van harte met hun verkiezing tot raadslid, en David Jimmink, Willy van der Luit en Dick Veldkamp met hun commissielidmaatschap. Veel succes met jullie taak als volksvertegenwoordiger.

GroenLinks in debat

Onze kandidaten: Tijm Corporaal (1), David Jimmink (3) en Hilde de Groot (2)

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart worden er flink wat debatten georganiseerd. Volop gelegenheid dus om kennis te maken met onze kandidaten en onze standpunten.
Dinsdagavond 4 maart kunt u de nummer 2 op onze lijst Hilde de Groot ontmoeten bij de film- en debatavond Duurzaamheid van Eetbaar Houten en Milieu Werkgroep Houten.
Raadslid en lijstduwer Andor van Dijk neemt vanavond deel aan het politiek café in Tull en 't Waal.
Donderdagavond 6 maart gaat onze lijsttrekker Tijm Corporaal in debat met ondernemend Houten.

Debat gemist? Meer mogelijkheden

Geen vrijbrief College voor afwijken bestemmingsplan

Tot nu toe moet de gemeenteraad een ‘Verklaring van geen bedenking voor het afgeven van een omgevingsvergunning’ afgeven als er sprake is van afwijkingen van een bestemmingsplan van meer dan 500 duizend euro. Het College stelde tijdens de Raadsvergadering van 21 januari voor dit maximumbedrag los te laten. GroenLinks is daar niet voor, want zo wordt het onmogelijk om op grond van inspraakreacties van burgers vóóraf met het College te spreken over de wenselijkheid van nieuwe plannen. Andor van Dijk diende samen met HA! en de ChristenUnie een motie in. Uiteindelijk stemde de voltallige gemeenteraad tegen het voorstel van het College van B en W.

GroenLinks wil knelpunten geluidsoverlast aanpakken

Houten wil in 2040 de stilste gemeente rondom Utrecht zijn, zegt ons Milieubeleidsplan. “Als het aan dit College ligt, werken we tot 2018 hier niet aan”, zegt Andor van Dijk. “Lokaal verslechtert de situatie zelfs, bijvoorbeeld bij de tunnelbak nabij de Spoorhaag.” Van Dijk wil dat de gemeente knelpunten van geluidsoverlast inventariseert en maatregelen neemt om ze op te lossen.

Illegale fruitboomgaarden: wethouder biedt excuus aan

Jarenlang konden fruittelers in Houten boomgaarden aanplanten of uitbreiden zonder dat de gemeente daarvoor vergunningen regelde. In de raadsvergadering van 21 januari werd een motie ingediend die daar een eind aan moet maken. Andor van Dijk: “Een wethouder dient de wet te houden: dat is zijn primaire taak.”