Nieuws van iedereen

Maatwerkvoorschriften Windpark Houten gehandhaafd

Raadsvergadering 12 maart 2019

Windpark Houten is een windpark dat per jaar ca. 12 GWh kan produceren, stroom voor 20% van de Houtense huishoudens (evenveel als 15 ha aan zonnepanelen). Het park levert  daarmee een belangrijke bijdrage aan onze klimaatdoelstelling.  Het park voldoet aan het Activiteitenbesluit, dat 41 dB nachtelijk geluid toestaat (41 dB = “stille woonwijk”). Deze toegestane geluidsoverlast is zeer beperkt en bijvoorbeeld veel minder dan verkeersgeluid (50-70 dB).

Geld voor groene bewonersinitiatieven

Goed nieuws. Vanaf 11 februari kunnen bewoners en vrijwilligersinitiatieven in Houten € 500,- of € 1000,- subsidie krijgen voor de realisering van een groen project in hun buurt. De voucherregeling “Beleef en Bewonder” is een initiatief van Groen aan de Buurt en wordt gefinancierd door de provincie Utrecht. De regeling is bedoeld om kleine lokale groene initiatieven te stimuleren. GroenLinks vindt dat een mooi initiatief en we hopen dat veel inwoners uit Houten gebruik gaan maken van deze regeling. Dus… sla de handen ineen en haal op die euro’s!

Op de site van groen aan de buurt kun je meer informatie over de regeling vinden, evenals het reglement en een aanvraagformulier. Meer over Groen aan de Buurt, kan je hier lezen.

Record aantal meldingen op meldpunt vuurwerkoverlast

Het GroenLinks meldpunt voor vuurwerkoverlast heeft rond de jaarwisseling 142 meldingen binnengekregen. Dat is bijna het dubbele ten opzichte van de jaarwisseling 2017/2018.  Het algemene beeld komt overeen met het het landelijk beeld: de overlast lijkt dit jaar toegenomen.

Vuurwerk klachten? Meld het!

Vuurwerkoverlast

Meld vuurwerkoverlast!

Voor het vierde jaar op rij is vanaf vandaag een meldpunt voor vuurwerkoverlast geopend. Schade, overlast en gevaarlijke situaties door vuurwerk kunt u melden op vuurwerkoverlasthouten@gmail.com. Wij willen u vragen dit zo gedetailleerd als mogelijk te doen, indien u wil kunt u foto’s of video meesturen.

Jeroen Romijn geïnstalleerd als commissielid, Tjitte jongste stagiair én een update over de ingediende motie LHBTI+

De raadsvergadering van 11 december was in meerdere opzichten bijzonder voor GroenLinks.

Jeroen Romijn werd geïnstalleerd als nieuw commissielid. Daardoor bestaat de fractie nu uit vijf raadsleden en een commissielid.

Op de tribune zat die avond ook Tjitte Boersma, 14 jaar jong. Tjitte werd door de burgemeester speciaal welkom geheten. Hij was dan ook de jongste aanwezige in de raadszaal.

Tjitte woont in Houten en loopt zijn maatschappelijke stage voor het Oosterlicht College uit Nieuwegein bij de fractie van GroenLinks.

En er is een update over de ingediende motie LHBTI+