Nieuws van Hilde de Groot

MVO motie aangenomen!

In de laatste Raadsvergadering van het jaar stond een aantal belangrijke onderwerpen op de agenda. GroenLinks wist samen met de PVDA een succes te behalen door een motie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in de nieuwe Retailagenda te krijgen.  In deze Retailagenda wordt het beleid voor de Houtense detailhandel geregeld. Er stond eigenlijk nog niks in over MVO en dat is iets wat tegenwoordig toch écht standaard moet zijn.

Eiland van Schalkwijk: GroenLinks zoekt meer groene ambitie

Op 13 oktober 2015 was er een raadsvergadering over een aantal onderwerpen die in de vergadering van een week eerder niet behandeld konden worden vanwege de vluchtelingenproblematiek. Het belangrijkste onderwerp van de avond was het bestemmingsplan voor het Eiland van Schalkwijk. Het Eiland is een groot deel van ons buitengebied en beslaat de weinige natuurgebieden die Houten rijk is. GroenLinks heeft hier dus flinke groene ambities en die zagen we in het vooral conserverende bestemmingsplan niet terug.

Het afscheid van Tijm Corporaal: een regen van verdiende complimenten

Dinsdag 6 oktober was de dag van het afscheid van de Raad voor onze fractievoorzitter Tijm Corporaal. Met weemoed laten we hem gaan. Maar uiteraard niet zonder slag of stoot! Aan het eind van de reguliere Raadsvergadering sprak de burgemeester Tijm toe. Hij had een zeer waarderend verhaal over Tijm en maakte de vergelijking met een sigarenreclame van weleer met de slogan "een tikkeltje wild, amigo". En inderdaad kennen we Tijm als een gepassioneerd Raadslid! De burgemeester neust altijd in zijn boekenkast en had ook voor Tijm twee passende boeken uitgezocht, waaronder eentje over een driedaagse werkweek.

Crisisnoodopvang van vluchtelingen in Houten

De gemeente Houten is begonnen met het kort opvangen van vluchtelingen. GroenLinks Houten staat volledig achter het College in dit aanbod en nu de uitvoering. De gemeente mag besluiten de vluchtelingen iets langer dan drie dagen op te vangen in de sporthal. GroenLinks kan zich daar goed in vinden, met deze mensen wordt al zoveel gesleept. Vele Houtenaren bieden hun hulp aan en dat is hartverwarmend!