Foutmelding

De opgevraagde pagina bestaat helaas niet.

Pagina niet gevonden

Zoekresultaten

1. GroenLinks te gast op Fort Honswijk

Op een stralende herfstdag ging GroenLinks op fietsexcursie naar Fort Honswijk. Hier werden de leden bijgepraat over de mogelijkheden tot herontwikkeling van het Fort en genoten we van dit bijzondere waterliniefort. Tijdens de excursie luisterden we naar de markante geschiedenis, mooi verteld door fort-kenner Bert ten Brinke.  Onze GroenLinks wethouder Hilde de Groot, die ook fort Honswijk in haar portefeuille heeft, praatte ons bij over de bewogen politieke discussies over het fort, de huidige stand van zaken en de inzet van GroenLinks voor de toekomst van het fort. De catering, inclusief zelfgemaakte eiersalade, was uitstekend verzorgd door Anouk Siegenbeek van Heukelom, die komende week afscheid neemt als voorzitter van het bestuur van GroenLinks. Een prachtige laatste dienst aan de leden.

2. Collegeprogramma vastgesteld

Foto door Jeroen Romijn

Op 18 september heeft de Raad het collegeprogramma vastgesteld. In dit programma worden de plannen van het coalitieakkoord tussen CDA, CU, VVD en GroenLinks voor de periode 2018 – 2022 uitgewerkt. Als GroenLinks bevonden wij ons in de opmerkelijke situatie dat we weinig op het stuk aan te merken hadden, omdat het natuurlijk mede ons stuk is.

3. Windpark Goyerbrug

In de raadsvergadering op 18 september werd veel tijd besteed aan Windpark Goyerbrug. Tijdens het debat werd duidelijk dat er binnen de gemeenteraad nog weinig kennis bestaat over de voorgeschiedenis en werking van planprocessen. Aan een mogelijke plaatsing van een windmolen gaat een groot planproces vooraf. De locatie van het windpark Goyerbrug werd al in 1999 genoemd als een geschikte locatie.

4. Te gast bij Omroep Houten

Op 4 juli was Tijm Corporaal samen met René Speksnijder (CU) te gast bij Omroep Houten. In het tweede uur van de politieke uitzending stond de Groene Agenda voor Houten centraal.

Er werd gesproken over de mogelijkheden om biodiversiteit te versterken, energie te besparen en duurzaam te handelen.

De uitzending kan beluisterd worden door hier te klikken.

5. Raadsvergadering 8 maart: Schalkwijkse bieb houdt hoop!

GroenLinks tekende mee met een succesvolle motie die het college oproept een goedkopere lokatie te vinden voor de Schalkwijkse bibliotheek, die anders gesloten zou worden. De vrijwilligers van de lokatie in Schalkwijk startten een petitie en benaderden de gemeenteraadsleden. Met succes, want een motie om de bieb open te houden werd door veel partijen ondersteund, waaronder natuurlijk ook GroenLinks. Wij hebben altijd tegen de forse bezuiniging gestemd. De bilbiotheek is een belangrijke schakel in geletterdheid, onderwijs en ontwikkeling van iedereen. GroenLinks heeft vanavond dus ook weer tegen het volledige voorstel van bezuinigingen gestemd.

6. Windmolendebat: Succesvolle motie herziene maatwerkvoorschriften

In de Raadsvergadering van 24 november is de motie van GroenLinks met een ruime meerderheid aangenomen! In de motie, die mede ingediend werd door CU en Fractie deLaat, pleitte GroenLinks voor nieuwe afspraken waarin nachtoverlast wordt geminimaliseerd en de windmolenproductie optimaler wordt.

7. Raadsleden bekijken uitvoering bomenbeleid

Op 20 mei was er een fietstocht voor raadsleden door Houten. De gemeente had dit georganiseerd  nav onze vragen over het bomenbeleid. De tocht voerde ons langs o.a. de Kleine Geer, Pelgrimsborch, het Plein en het Eikenlaantje. Er waren veel raadsleden op af gekomen, GroenLinks was blij met deze aandacht voor de Houtense bomen!

8. 111 meldingen van vuurwerkoverlast in Houten

Bij het meldpunt voor vuurwerkoverlast in Houten zijn 111 meldingen binnengekomen: 106 per mail en 5 per telefoon, veel meer dan voor de openstelling van het meldpunt werd verwacht. Voor GroenLinks is dit een belangrijk signaal dat vuurwerk door veel mensen uit de gemeente Houten een bron van overlast is. Het rapport dat is gemaakt naar aanleiding van deze meldingen is te vinden in de bijlage van dit bericht.

9. Economische mythes doorgeprikt

Mythes over werkgelegenheid, crisis en de publieke sector - en hoe het anders kan.

Op woensdag 13 april 2016 organiseren GroenLinks Houten en PvdA Houten een interactieve lezing, waarin publiciste Mirjam de Rijk mythen over wat goed zou zijn voor de economie ontrafelt.