Bereikbare gemeente

In een betrokken gemeente is het gemeentebestuur bereikbaar. Het gemeentehuis wordt steeds meer een ontmoetingsplek voor iedereen. Een plaats waar burgers en overheid met elkaar de toekomst uitdenken. Digitalisering van dienstverlening biedt kansen en kan de gemeente meer benaderbaar maken.

Duidelijke communicatie

Het kabinet wil dat de overheid vanaf 2017 volledig digitaal communiceert met burgers en bedrijven. GroenLinks wil dat de gemeente veiligheids- en privacyzaken regelt. Daarnaast willen we dat er ondersteuning komt voor mensen die moeite hebben met digitale communicatie. De toegankelijkheid en duidelijkheid van de gemeentelijke website worden verbeterd, zodat informatie goed vindbaar is. De gemeente is erop gericht te communiceren in begrijpelijke taal en met veel beeldmateriaal.

De burger moet met zijn vragen ook fysiek terecht blijven kunnen bij de gemeente.

Digitalisering dienstverlening

Waar mogelijk wordt de gemeentelijke dienstverlening gedigitaliseerd en gemakkelijker gemaakt. Paspoorten of rijbewijzen kunnen bijvoorbeeld ook thuis worden afgeleverd.