Donderdag 6 november gingen Houtense burgers in het Podiumcafé de Bak aan de slag met het thema 'Afval, gooi niet weg, geef het weg!' Sjoerd Le Noble van de gemeente Houten gaf een heldere presentatie van onze afvalstromen. Piet Philipse van Kringloop Midden Holland verdedigde het concept van het creëren van werkgelegenheid met kringloop. Vanuit het publiek werden diverse ideeën gelanceerd om het moment dat iets afval wordt, uit te stellen. De discussie-avond werd georganiseerd door Houtense Helden, ChristenUnie Houten en GroenLinks Houten.

Je kunt je overbodige spullen natuurlijk al bij de Kringloopwinkels van Houten brengen (of laten ophalen; inboedelservice!), op Marktplaats zetten of via facebook bij ‘Houten Helpt elkaar’ of de ‘weggeefhoekhouten’ aanmelden. Ook bij de diaconie van uw kerk of bij vluchtelingenwerk, want nieuwkomers krijgen een leeg huis toegewezen en kunnen van alles gebruiken… Denkt u ook wel eens aan het Repaircafé (kapot is niet altijd kapot) of de Krachtfabriek? Zij zijn blij met materialen zoals een partij hout, stof, metaal, etc.

Over één ding waren de aanwezigen het eens. Het moet gemakkelijker worden om spullen voor hergebruik te bewaren, ook als inwoners met hun “afval” bij het Afvalscheidingsstation arriveren. Dit kan bijvoorbeeld door de routing op het afvalstation zo in te richten dat bezoekers eerst langs het kringloopstation rijden en daarna pas bij de afvalcontainers komen. Een alternatief is om op de gemeentewerf toch een container voor kringloopgoederen te plaatsen.

Alle ideeën leverden genoeg materiaal op voor de aanwezige politici om een initiatiefvoorstel voor de gemeenteraad voor te bereiden.

Het was de eerste avond in Podiumcafé de Bak (een speelse verwijzing naar het voormalige aldaar gevestigde politiebureau, nu in beheer bij de Houtense Helden). Dat blijkt een toplocatie, een aanwinst voor Houten: lekker informeel, vintage sfeertje, compleet met snorrende houtkachel.

Voor meer informatie: