Vanwege vergaande bezuinigingen op natuur (een halvering sinds 2010) is Staatsbosbeheer (SBB) gedwongen op zoek te gaan naar inkomsten om natuurgebieden te kunnen behouden. Dit, gecombineerd met de wens om “Natuur Rond de Stad” te versterken (het bos was altijd al bedoeld voor natuur en recreatie), leidde ertoe dat in 2015 werd besloten tot een nieuwe horecavoorziening en uitbreiding met een klimbos. De plannen gingen zelfs verder.

Het college stelde destijds voor dat ondernemers met plannen vrij konden intekenen (uitnodigingsplanologie) en beperkte de mogelijkheden uit zichzelf niet. Zo was er indertijd ook een mogelijkheid dat er eventueel een Landal Greenparks in het bos gevestigd kon worden, of trekkershutten of mogelijkheden voor wildkamperen.

GroenLinks was de enige partij in de raad die deze plannen destijds te ver vond gaan. Wij hebben in 2015 een amendement ingediend waarin wij pleitten voor een educatief bezoekerscentrum met enige horeca, waarin ook natuureducatie of dierenopvang een rol kon spelen (amendement 22-2015 d.d. 31 maart 2015). Expliciet verzetten wij ons indertijd tegen overnachtingsmogelijkheden in het bos. Het voorstel van GroenLinks kreeg echter van geen enkele partij steun; ook niet van de partijen die zich nu opwerpen als natuurbeschermers, te weten HA!, ITH en SGP.

GroenLinks is zich de afgelopen jaren blijven inzetten voor verandering van de plannen. Ook de Milieu Werkgroep Houten heeft zich sterk gemaakt voor het tegengaan van overnachtingsmogelijkheden in het gebied. Het plan is er daardoor beter op geworden:

• De geplande recreatie zit bij de rondweg, en niet in het noordelijk deel van het bos – het deel met de grootste natuurwaarde;
  • Er komen geen trekkershutten in het bos, de nachtrust wordt dus niet verstoord. Ook positief: er komt alléén recreatie en toerisme, er komen geen evenementen;
  • Mensen met een afstand tot arbeidsmarkt zullen een rol spelen bij onderhoud;
  • In de plannen zit natuureducatie voor scholen (dat zou dicht kunnen komen bij het eerdere voorstel van GroenLinks destijds om een natuur-educatiecentrum te bouwen).

Omdat het plan flink verbeterd is, stemde GroenLinks voor dit plan.

Hierbij speelde nog een argument. In 2015 heeft de raad met een overweldigende meerderheid voor een dergelijke ontwikkeling gekozen. Op basis daarvan is SBB een aanbestedingstraject gestart, en is de ondernemer met het beste plan gekozen. Het zou getuigen van onbehoorlijk bestuur als de gemeente dan nu op het laatste moment zegt: “Sorry, maar we hebben ons bedacht, we doen het toch maar niet.”

GroenLinks is uiteraard niet blij met de “hoofdingang voor auto’s” die gebouwd gaat worden en de 70 parkeerplaatsen bij het restaurant. Daar staat weer tegenover dat de parkeerplaats aan de Binnenweg hierdoor ontlast wordt. Wij hadden (bijvoorbeeld) liever een systeem gezien zoals bij Nationaal Park “De Hoge Veluwe”, waar fietsers gratis toegang hebben, en auto’s betalen. Echter het hele plan hangt samen: SBB heeft geld nodig voor onderhoud, daarom is er horeca nodig, en daardoor de autotoegang. En alles afwegende is het een aanvaardbaar plan.

Tenslotte: het restaurant is tot na donker open. Officieel mag je dan niet meer door het bos fietsen. En zowel vanuit oogpunt van verkeersveiligheid als sociale veiligheid is dat onwenselijk. Wij vonden dit belangrijk genoeg voor een motie, waarin we vragen om te kijken of verlichting van een of meer fietspaden in de avonduren mogelijk is. Deze werd mede ondertekend door CU, D66 en VVD, en vervolgens aangenomen.