In heel Nederland hebben reizigers te maken met een groot probleem: de liften op treinstations zijn regelmatig kapot. Mensen die afhankelijk zijn van een lift moeten soms uren wachten, omreizen via andere stations of kunnen helemaal niet verder. Dit leidt tot mensonterende situaties: urenlange vertraging, geen toegang tot het toilet en geen eten en drinken.
Ook in Houten speelt dit op beide stations. Reizigers lopen vast omdat de perrons alleen via een trap of lift bereikbaar zijn. En de liften zijn vaak kapot. Soms dagen- of wekenlang. In de meeste gevallen is volstrekt onduidelijk of de lift op een station wel of niet werkt, wat reizen onnodig stressvol maakt. Al jaren roepen gemeenteraad en college om oplossingen, maar de problemen blijven. De reactie van ProRail is in het geval van Houten steevast hetzelfde: gebrek aan onderdelen of vandalisme. Maar deze oorzaken worden niet structureel aangepakt.
De maat is vol. Niet alleen Houten, maar ook gemeenten als Rheden, Meppel, Dordrecht, Geldrop, Elst en Zaanstad kampen al lange tijd met dit probleem. Daarom stuurden we op 9 februari 2025 gezamenlijk een brandbrief aan de Tweede Kamer en ProRail. Dit initiatief vanuit GroenLinks, VVD en PvdA Rheden is ondertussen door ongeveer 50 fracties uit het hele land ondertekend, waaronder alle fracties van de gemeente Houten (lees de brief hieronder). De boodschap is duidelijk: dit kan niet zo doorgaan en structurele verbeteringen zijn nodig.
Als de liften het niet doen, betekent dat voor sommige mensen dat zij niet verder kunnen. Reizigers worden aan hun lot overgelaten terwijl het openbaar vervoer juist voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. Dat is niet alleen onrechtvaardig, maar ook in strijd met de belofte dat het OV snel, gemakkelijk en betrouwbaar moet zijn.
De ondertekenaars van de brief vragen om een gesprek van de Tweede Kamer en ProRail met de betrokken gemeenten en fracties om samen tot structurele verbeteringen te komen. Geen excuses meer – het is tijd voor actie!
De Tweede Kamer fractie van GroenLinks-PvdA herkent het landelijke probleem en stelde schriftelijke vragen over het onderwerp. Samen maken we het verschil!
Betreft: Brandbrief inzake langdurig defecte liften op treinstations in Nederland
Geachte Heer J. Voppen en leden van de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat,
Het openbaar vervoer heeft als doel: ‘Iedereen in Nederland moet snel, gemakkelijk, betrouwbaar en betaalbaar met het openbaar vervoer (OV) kunnen reizen’1. Vooral mensen die niet in staat zijn om met eigen vervoer te reizen, zijn afhankelijk van het OV. Wij als samenwerkende fracties constateren dat dit doel momenteel niet haalbaar is, vanwege liften in verschillende gemeenten (Zoals: Rheden, Meppel, Houten, Dordrecht en Zaanstad) die regelmatig kapot zijn.
Op verschillende treinstations in Nederland zijn liften vaak en lang buiten gebruik. Vaak is er geen alternatieve manier om de perrons te bereiken. Hierdoor wordt reizen voor reizigers die afhankelijk zijn van liften onmogelijk gemaakt, en dit draagt niet bij aan het behalen van de doelstellingen van het openbaar vervoer. Sterker nog, het leidt soms tot schrijnende en mensonterende situaties. Waarbij reizigers uren vertraging oplopen en soms zelfs inzet van hulpdiensten nodig is.
Steevast voert ProRail in de communicatie dezelfde redenen aan voor de defecten: wateroverlast, vandalisme en levertijden van onderdelen. Ook op de ProRail-website wordt hierover kort informatie verstrekt.2 Maar door de regelmatige en langdurige storingen én het herhalen van steeds dezelfde redenen neemt het begrip bij OV-gebruikers en onze fracties af.
Redenen zoals wateroverlast of ontbrekende onderdelen kunnen één, of twee keer voorkomen. Maar wanneer dit zich een derde keer voordoet, mag je verwachten dat de structurele oorzaak in het ontwerp van de liften opgelost wordt. Wij verwachten dat veelvoorkomende defecte onderdelen op voorraad worden gehouden. Het roept de vraag op of ProRail hier écht niet beter op kan anticiperen en reageren.
Daarom willen wij als samenwerkende fracties graag het gesprek aan met ProRail om meer inzicht en begrip te krijgen voor de situatie. En wellicht ook meer perspectief op structurele verbeteringen in de toekomst.
Wij doen een dringende oproep aan ProRail en de Tweede Kamer om in gesprek te gaan met ons, als samenwerkende fracties, en met onze Colleges van Burgemeesters en Wethouders. Deze gesprekken zouden moeten leiden tot verbeteringen van de beschikbaarheid van liften, of tot de ontwikkeling van alternatieve oplossingen voor in de toekomst.
Met vriendelijke groet,
Willem Heesen (PvdA Rheden), Jelte Kolkman (VVD Rheden), Marloes van de Kolk (GroenLinks Rheden)
Namens de samenwerkende fracties:
D66 Rheden
GPR/B Rheden
CDA Rheden
VPR Rheden
ChristenUnie Rheden
BeterRheden
PvdA Gelderland
GroenLinks Gelderland
Groenlinks Rotterdam
PvdA Rotterdam
GroenLinks Nijmegen
D66 Nijmegen
PvdA Nijmegen
Partij voor de Dieren Nijmegen
SP Nijmegen
VVD Nijmegen
CDA Nijmegen
GewoonNijmegen.Nu
VVD Zaanstad
Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad
Lokaal Zaans
Democratisch Zaanstad
GroenLinks Zaanstad
Denk Zaanstad
ChristenUnie Zaanstad
VVD Amersfoort
VVD Dordrecht
GroenLinks Dordrecht
VVD Maastricht
Inwoners Partij Toekomst Houten
GroenLinks Houten
Natúúrlijk Houten
VVD Houten
SGP Houten
PvdA Houten
ChristenUnie Houten
D66 Houten
CDA Houten
Houten Anders!
VVD Woerden
VVD Overbetuwe
GroenLinks Overbetuwe
PvdA Overbetuwe
GroenLinks Het Hoge Land
VVD Het Hoge Land
PvdA Meppel
GroenLinks Geldrop-Mierlo
GroenLinks Westervoort
PvdA Westervoort
VVD Diemen