Ieder huishouden in Nederland ontvangt ongeveer 32 kg reclamedrukwerk per jaar; naar schatting wordt in 30% van de huishoudens dit drukwerk ongelezen weggegooid (in Houten zou het gaan om ca. 200.000 kg papier per jaar).
Om deze verspilling tegen te gaan kan een opt-in-systeem worden ingevoerd, waarin huishoudens actief aangeven prijs te stellen op reclamedrukwerk middels een JA/JA-sticker. Geen sticker op de brievenbus wordt geacht gelijk te staan aan een NEE/NEE-sticker (geen ongeadresseerde post), waarbij een uitzondering geldt voor huis-aan-huisbladen en politieke pamfletten.
In Amsterdam is op 1 januari 2018 het opt-int-systeem ingevoerd voor reclamedrukwerk, en Utrecht zal binnenkort volgen. Het zou mooi zijn als ook Houten deze stap zou kunnen zetten op het gebied van afvalpreventie. Daarbij moet natuurlijk wel zorgvuldig worden bekeken wat het opt-in systeem betekent voor de verenigingen die nu het papier ophalen en verkopen.