De gemeente houdt al zeker sinds 2002 geen registratie bij van nieuw aangelegde boomgaarden. Dat schrijft het Houtens Nieuws deze week. Voor het aanleggen van boomgaarden is echter een vergunning nodig, zodat de veiligheid van mensen en de natuur gewaarborgd kan worden. GroenLinks-raadslid Andor van Dijk wil van de wethouder graag weten wat hij gaan doen aan deze illegale fruitboomgaarden. Volgende week zal hij tijdens de raadsvergadering een motie hierover indienen.

De gemeente houdt al zeker sinds 2002 geen registratie bij van nieuw aangelegde boomgaarden. Dat kwam aan het licht toen de heer Goossens uit 't Goy bij de gemeente navraag deed, zo schrijft Houtens Nieuws deze week. Goossens werd ruim een jaar geleden geconfronteerd met het feit dat recht tegenover zijn woning aan de rand van de bebouwde kom van 't Goy een boomgaard werd aangelegd. 'Zonder vergunning en te dicht bij zijn huis, volgens de regels van het bestemmingsplan', aldus de krant.

Volgens het bestemmingsplan buitengebied dat in 2002 werd vastgesteld, is voor het uitbreiden van bestaande fruitboomgaarden en het aanleggen van nieuwe een vergunning nodig. Daarmee worden omwonenden en natuur beschermd tegen het gebruik van vaak giftige gewasbeschermingsmiddelen. Recent besloot de gemeenteraad dat nieuwe boomgaarden in principe tenminste vijftig meter van erfgrenzen af dienen te liggen in verband met de veiligheid van de omgeving.

GroenLinks zal volgende week dinsdag tijdens de raadsvergadering dan ook kritische vragen stellen aan de verantwoordelijk wethouder en een motie indienen. Raadslid Andor van Dijk:

GroenLinks staat voor een buitengebied, waarin bewoners, leefomgeving en natuur beschermd worden. Nu blijkt dat er illegale fruitboomgaarden zijn aangelegd. We zijn door actieve inwoners op dit spoor gebracht. En wat doet de gemeente hieraan? Worden onze inwoners en natuur wel voldoende beschermd tegen het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen?