Het opstellen van deze RES is een lang en uitgebreid proces dat zorgvuldig behandeld moet worden – het gaat om een zo soepel mogelijke transitie naar duurzame energieproductie. Een erg belangrijk onderwerp dus, maar het valt niet altijd mee om bij te houden waar in het proces we nu precies staan en wat er gaat gebeuren. Daarom een korte samenvatting.
De RES-sen volgen uit het nationale Klimaatakkoord, dat mikt op nul-uitstoot van broeikasgassen in 2050. Aangezien elektriciteitsopwekking een belangrijke bron is van broeikasgassen, krijgt elke regio de taak om een deel van de totale landelijke energiebehoefte duurzaam op te wekken (door middel van zonne- of windenergie). De doelstelling van de RES-U16 (16 gemeentes in regio West-Utrecht, waaronder Houten) voor 2030 is verduurzaming van een zesde van het elektriciteitsverbruik in 2030 (1.8 TWh/jaar). Echter als je kijkt naar de nul-uitstoot-doelstelling 2050, zou dit eigenlijk 3.6 TWh/jaar moeten zijn.
In het kader van de RES moet besloten worden hoeveel windmolens en zonnepanelen iedere gemeente van de U16 gaat installeren om duurzame stroom op te wekken, en vooral ook waar dit kan: de zogenaamde zoekgebieden. De installatie moet in de komende jaren gebeuren, want de vergunningen moeten in 2025 zijn verleend, en alles uit dit deel van de RES moet in 2030 draaien. De Houtense gemeenteraad praat in oktober 2021 over de zoekgebieden.
Het gaat om een grote opgave: voor klimaatneutraliteit van de elektriciteitsopwekking in de U16 hebben we het uiteindelijk over 10.8 TWh/jaar. Het voorliggende voorstel van 1.8 TWh/jaar betekent bijvoorbeeld al 900 ha zonnepanelen en 50 grote windmolens, verdeeld over de U16 regio. En volgens de klimaatfysica (IPCC-rapport) zouden we in 2030 de uitstoot niet met een zesde, maar met twee derde moeten terugbrengen!
Zie voor een uitgebreide beschrijving het document hier.
Het ziet er dus naar uit dat we nog niet op de goede lijn zitten om onze uitstoot snel genoeg omlaag te krijgen. Vertraging en uitstel kunnen we ons al helemaal niet permitteren. We hebben dan ook de onderstaande schriftelijke vragen ingediend om aandacht te vragen voor deze kwestie. We verwachten de antwoorden binnenkort en houden je op de hoogte…
Vragen voor het college:
1. Hoeveel duurzame energieopwekking is nodig, hoeveel is mogelijk en gebeurt er genoeg?
- a. Hoe beoordeelt het college het RES U16-bod (1.8 TWh)? Is het RES-bod 2030 voldoende? Moet er niet gestreefd worden naar “Doelstelling Energieneutrale Regio” (3.6 TWh)?
- b. Hoeveel moet Houten doen om de gemeentelijke doelstelling “Klimaatneutraal 2040” te halen in 2025, 2030, 2035, 2040?
- c. Wordt 25% duurzame opwekking in 2025 (uit het Energieplan) gehaald?
- d. Wat betekenen de getallen voor Houten vertaald naar benodigd oppervlak zonneveld, oppervlak zon op dak en aantal windmolens?
- e. Hoeveel dakoppervlak is geschikt voor zonnepanelen (110 ha uit de U16-Energieanalyse lijkt optimistisch)?
2. Is het college het eens met de conclusies uit onze analyse?
- a. Het U16-RES-bod (1.8 TWh duurzame stroom in 2030) voldoet aan de energiedoelstelling uit het Klimaatakkoord.
- b. Het U16-RES-bod is niet in lijn met de doelstelling “Energieneutrale Regio 2050” (dat zou 3.6 TWh zijn voor 2030).
- c. Het U16-RES-bod is minder dan wat volgens het International Panel on Climate Change (IPCC nodig is om de temperatuurstijging tor 1.5 0 C te beperken (ca. 70% reductie = 8 TWh in 2030).
3. Volgens de documenten lijkt de U16 minder te doen dan nodig is op weg naar klimaatneutraliteit in 2050. Recent zijn er zowel de Rijksoverheid als Shell juridisch gedwongen de uitstoot van broeikasgassen sneller te verminderen; ook in Frankrijk en Duitsland zijn dergelijke vonnissen gewezen.
- a. Betekent dit dat er −net zoals in de Urgenda-zaak− een persoon of (belangen)organisatie een rechtszaak tegen de U16 of tegen de gemeente Houten kan starten?
- b. Als het bod van de U16 niet voldoet aan wat nodig is, en dus volgens de rechtbank in strijd is met de wet (o.a. wegens ongeoorloofde gevaarzetting en strijd met de Rechten van de Mens), moeten we dan concluderen dat een Houtens besluit over dit RES-bod eigenlijk ter vernietiging bij de Kroon aangeboden te worden door onze burgemeester conform artikel 268 van de Gemeentewet?