De gemeente Houten werkte mee aan het door de Provincie Utrecht ontwikkelde ARU. In het ARU is verbreding van de A27 niet nodig, door een set van maatregelen die samen goedkoper uitpakken voor de samenleving. Zo wordt ingezet op slimmer gebruik van de bestaande rijbanen, meer openbaar vervoer, veiligere fietspaden en het verminderen van autoverkeer. Susan van Erp (GroenLinks): “Dit is een alternatief dat de oude natuur in Amelisweerd beschermt en dat écht kiest voor een gezondere toekomst. En dus ook nog eens een stuk goedkoper dan domweg verbreden van de A27 en steeds meer vervuilen.” 

Onlangs zegde de minister toe, na dringende vragen vanuit de Tweede Kamer, opnieuw in gesprek te zullen gaan over alternatieven voor het Tracébesluit A27, nadat hij eerder meldde hieraan vast te willen houden. “Er breken dus spannende maanden aan waarin ons college zich, samen met de regio, hard moet maken over hoe belangrijk het ARU voor ons is. Er zijn veel inwoners die op de bres springen om Amelisweerd te beschermen en die worden nu duidelijk gehoord.” aldus Van Erp. De uitspraak door de gemeenteraad is een grote steun voor het college. Anneke Dubbink (PvdA); “We staan naast elkaar, samen sterk. De verbreding van de A27 is slecht nieuws voor de gezondheid en het welzijn van Houtenaren en voor de natuur, daarin vinden we elkaar.” Op de VVD na steunden alle partijen de motie, en zeiden daarmee voor het ARU te zijn en tegen de kap van waardevol bos in Amelisweerd.