Op dinsdag 21 januari jl. werd het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2020-2023 besproken in de gemeenteraad. Om de vier jaar moeten alle gemeenten zo’n plan maken. Het doel is: het voorkomen en beperken van gezondheids- en maatschappelijke schade bij jongeren en jongvolwassenen als gevolg van alcoholgebruik.

De gemeente heeft in deze niet veel mogelijkheden om dingen te doen, en ook de capaciteit om aan het onderwerp te werken is klein (ca. 0.5 fte). Wat wel kan is:

• Voorlichting op scholen;
  • Controles (door boa’s, of eventueel met “mystery guests”) uitvoeren bij supermarkten, slijters en horeca. Eventueel dwangsommen opleggen;
  • Gesprekken voeren en convenanten sluiten met sportverenigingen over het schenkbeleid in hun kantine (bijvoorbeeld “geen bier voor vier”).

Positieve trends zijn dat minder jongeren drinken, en zij die drinken later beginnen (ongetwijfeld doordat de leeftijdsgrens van 16 naar 18 jaar is gegaan). Echter het binge-drinken lijkt niet te verminderen. GroenLinks wees erop dat men tegenwoordig via internet dag en nacht drank kan bestellen. De gemeente kan hier helaas niets tegen doen, behalve in VNG-verband bij staatssecretaris Blokhuis erop aandringen een stokje te steken voor nachtelijke drankverkoop aan huis.

Het plan (hier te zien, zie punt 6) werd unaniem aangenomen.