Hoe toegankelijk is winkelcentrum Castellum voor mensen met een functiebeperking? Om op die vraag een antwoord te krijgen, organiseerde GroenLinks Houten op vrijdag 11 oktober, ter gelegenheid van de Week van de Toegankelijkheid een rolstoelschouw.

Wethouder Nicole Teeuwen van gehandicaptenbeleid en wethouder Herman Geerdes van project Castellum namen zelf plaats in een rolstoel. Met begeleiding van fractieleden van GroenLinks konden ze zo zelf ervaren hoe toegankelijk winkelcentrum Castellum is.

Bij het station was het zoeken naar de lift. Wethouder Geerdes sprong spontaan op uit zijn rolstoel toen tussen het perron en de trein een gat gaapte dat hij zonder hulp niet kon overbruggen.

Bij de rolstoelschouw was ook Enith de Putter aanwezig. Hoe zelfstandig reizen met het openbaar vervoer er uitziet als je afhankelijk bent van een rolstoel, demonstreerde zij eerder al in het filmpje hiernaast. Sinds zij zichzelf in dit filmpje terugzag, durft ze niet meer met de trein te reizen.

Gestalde fietsen blokkeerden de toegang naar het fietstransferium, het invalidentoilet was slecht aangegeven, net als de invalidenparkeerplaatsen in de parkeergarage. De trappen naar het perron houden onvoldoende rekening met slechtzienden. Gelukkig waren er ook veel positieve punten: drempelvrije toegangen, vlakke bestrating en brede paden in het winkelcentrum, zonder veel obstakels.

“In Castellum is duidelijk gestreefd naar optimale gebruiksmogelijkheid voor mensen met een beperking, zei Ruud van der Mee van Stichting Gehandicaptenbelangen Houten. “Nu nog de puntjes op de i zetten.” Samen met Job Haug van het bureau Bouw Advies Toegankelijkheid gaf hij adviezen om de toegankelijkheid verder te verbeteren. Zij willen graag dat de gemeente Agenda 22 van de Verenigde Naties onderschrijft, 22 standaardregels die mensen met een functiebeperking dezelfde kansen en mogelijkheden geeft als andere burgers. Agenda 22 is de voorloper van het VN-verdrag voor rechten van mensen met een beperking. Bijna alle Europese landen hebben dit verdrag geratificeerd. Nederland heeft het verdrag wel ondertekend, maar tot nu toe niet geratificeerd.

Wethouder Geerdes was blij met alle complementen en adviezen. “Het was een leerzaam uurtje. Ik krijg echt zin om ermee aan de slag te gaan.”

Ook fractievoorzitter Tijm Corporaal was tevreden met de uitkomsten van de rolstoelschouw: “Uit de rondgang door Castellum blijkt dat veel al goed geregeld is.” Corporaal was vooral opgevallen dat je bij het station en de parkeergarage wel flink moest zoeken naar de lift. Ook viel het hem op dat op een aantal plaatsen voor rolstoelrijders belangrijke doorgangen versperd worden. Corporaal: “Dat is iets waar iedereen aan kan werken. Dus burgers van Houten: denk goed na voordat je je fiets in een doorrijdende route plaatst!”