Ter gelegenheid van Wereldmilieudag deelt GroenLinks Houten op 5 juni Groene Lintjes uit aan personen of instanties die de groene en sociale idealen van GroenLinks op hun eigen manier proberen waar te maken in de gemeente Houten. Op basis van de reacties op onze oproep voor nominaties hebben wij een shortlist samengesteld. Breng nu uw stem uit op de kandidaat die wij volgens u op 5 juni in het zonnetje moeten zetten!

Genomineerden in alfabetische volgorde

• Lars Hessing van Eco-move Houten
    Lars heeft een eenmansbedrijfje voor vervoer van mensen en goederen (per fietstaxi,transportfiets, houten fiets) en doet (tuin)klussen met een grote bakfiets. Lars is betrokken bij vele groene activiteiten in de gemeente Houten. Bij Transition Town, de Milieu Werkgroep Houten, maar ook bij verkeersregeling, vluchtelingenhulp. bij het inzamelen van mobieltjes, bij een kinderfietsen-actie voor asielzoekers: overal kom je Lars tegen. Daarnaast draagt hij via internet zeer actief zijn mening uit over groen en duurzaam!

• Wilko Kistemaker van Groen Zonnig Houten
    Wilko is de oprichter en stuwende kracht achter Groen Zonnig Houten. Hij heeft ervoor gezorgd dat er het afgelopen jaar honderden zonnepanelen zijn gekocht. Wilko heeft de ingewikkelde materie van de aanleg en aanschaf van zonnepanelen uitgezocht en wil deze kennis delen met anderen. Ooit is dat vrijwillig begonnen, inmiddels verdient hij er ook wat aan. Wilko is een groene held omdat het nu ineens heel makkelijk is om zonnepanelen op je dak te leggen. Zo trekt hij velen over de streep om energie te gaan produceren, en zo bij te dragen aan een schoner milieu en besparing op de toch al schaarse fossiele brandstoffen. Zijn informatie is helder, zij voorlichtingsavonden duidelijk. Zijn inzet levert een substantiële en vooral praktische bijdrage aan het groener worden van onze gemeente.

• Joost van Kleef en Anne Vaartjes van Honk- en Softbalvereniging Houten Dragons
    Zij organiseerden, samen met een aantal andere vrijwilligers van de Dragons op 2 maart een succesvolle G-Honkbaldag voor mensen met een verstandelijke beperking. Joost en Anne zijn van plan om bij voldoende belangstelling een heus G-Honkbalteam op te zetten. Want, vinden zij: iedereen moet kunnen meedoen en sporten! Sporten, dat voor ons 'normale' mensen zo vanzelfsprekend is, wordt op deze manier voor iedereen bereikbaar. De initiatiefnemers gaan respectvol en enthousiast met deze bijzondere doelgroep om. Hun tomeloze inzet heeft de G-Honkbaldag tot een succes gemaakt.

• Peter de Rooy, directeur van De Rooy Transport uit 't Goy
    Hij is de drijvende kracht achter dit bedrijf dat heel serieus werk maakt van een zo duurzaam mogelijk transport. Recent won het bedrijf al de Lean and Green Star award. Er is een aardgasvulpunt voor groen gas geopend. Veel vrachtauto's rijden inmiddels elektrisch, wat bijvoorbeeld belangrijk is voor de bevoorrading van winkels in binnensteden. Bij De Rooy ligt het garagedak vol met circa honderd zonnepanelen. Ze maken jaarlijks een duurzaamheidsverslag. Zie ook het filmje met Peter de Rooy op hun website.

• Jacqueline Theunissen van Milieu Werkgroep Houten en het Repair Café Houten
    Zij is al jaren zeer actief bij de Milieu Werkgroep Houten, waar zij meehelpt op diverse fronten: paddenbescherming, broedhopen voor ringslangen, nachtvlinders kijken, enzovoorts. Daarnaast is Jacqueline een van de initiatiefnemers en drijvende kracht achter het Houten Repair Café. Zij doet veel voor vluchtelingen, onder andere via de migrantenwerkgroep van de rooms-katholieke kerk en de jaarlijkse nieuwsontmoeting voor en met onze nieuwkomers.

U kunt niet meer stemmen.
Op Wereldmilieudag 5 juni om 14.00 uur reikt GroenLinks Houten op het Plein Houten de Groene Lintjes uit.