Hoe zat het ook weer? In 2011 heeft de gemeenteraad de locatie Goyerbrug uitgekozen, en na een lang traject is in oktober 2019 vergunning verleend om Windpark Goyerbrug te bouwen. Dit gebeurde na uitvoerige discussie en nadat raad en college een zorgvuldige afweging van alle belangen hadden gemaakt. Sindsdien zijn er diverse rechtszaken geweest, waarbij de rechter steeds heeft uitgesproken dat er niets mis is met de vergunning.
Eind juli 2021 besloot de Raad van State echter om het landelijke Activiteitenbesluit buiten werking te stellen, de wet die o.a. bepaalt hoeveel geluid toelaatbaar is, en de wet waarop dus vergunningen voor veel windparken gebaseerd zijn. Dit had te maken met een toets die ontbrak (terwijl dat volgens EU-wetgeving wel had gemoeten), en betekent dus niet per definitie dat de normen zelf niet goed waren. Wel betekent het dat de normen getoetst moeten worden, voordat ze wettelijk geldig zijn. Met het besluit werden de vergunningen voor de bouw van enkele windparken ongeldig. Echter de Raad van State schreef ook: “[Gemeenten] kunnen nieuwe besluiten nemen om de windparken alsnog mogelijk te maken. De gemeente Houten kan er dan voor kiezen eigen windturbinenormen vast te stellen.” Een nieuw besluit −positief dan wel negatief− moet wel binnen een half jaar genomen worden: dit had dus in januari 2022 moeten gebeuren.
Het college van B&W heeft vorig jaar verschillende opties vergeleken, en geconcludeerd dat zo snel mogelijk een nieuw vergunningbesluit nemen de enige redelijke optie was. Dit komt door de overeenkomst met de ontwikkelaar waarin de gemeente toezegt mee te werken. Dat is niets bijzonders: iedereen moet er immers vanuit kunnen gaan dat een genomen besluit over een vergunning wordt uitgevoerd. Maar andersom geeft het een financieel risico: werkt de gemeente niet mee, dan kan men aansprakelijk worden gehouden voor geleden schade.
Hoewel het formeel niet nodig was, heeft het college de raad geconsulteerd (oktober 2021). De meerderheid van de raad heeft toen uitgesproken dat men wilde wachten op nieuwe landelijke wetgeving, ondanks de financiële risico’s. Daarop is extern advies ingewonnen, dat bevestigt dat er dermate grote financiële risico’s kleven aan wachten dat het college vervolgens heeft besloten om door te gaan met de procedure. Dat is nu bevestigd door de rechter.
Voor GroenLinks is het duidelijk dat we moeten doorgaan met de vergunningverlening:
- Er is eerder een zorgvuldig besluit genomen om een vergunning te geven.
- In alle rechtszaken heeft de rechter bepaald dat de vergunning terecht verleend was.
- Het is niet meer dan behoorlijk bestuur dat de gemeente een nieuwe vergunning verleent: als een besluit zorgvuldig genomen en getoetst is en er geen nieuwe omstandigheden zijn voeren we een genomen besluit uit.
- Volgens de wet moet de gemeente een nieuw besluit te nemen, en de rechter heeft daar nu een strakke termijn aan gekoppeld.
En het belangrijkste:
- Klimaatverandering wacht niet.