Auto’s zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de Nederlandse CO2- en fijnstofuitstoot. Eén auto neemt 14 keer meer ruimte in dan een fiets en 28 keer meer dan een voetganger. Houten heeft 2,4 auto’s per huishouden – daar is veel ruimte voor nodig, die niet gebruikt kan worden voor woningen, groen of andere voorzieningen. Het is daarom van belang (overbodige) automobiliteit terug te dringen. Dat is een kwestie van leefbaarheid.
Dat kan door prioriteit te geven aan fietsen en lopen, door het stimuleren van deelauto’s en OV, en door zodanig te bouwen dat voorzieningen dichtbij zijn. Houten heeft al twee keer de titel “Fietsstad van het Jaar” gewonnen, en GroenLinks wil deze prestatie blijven evenaren. Daarnaast is aandacht nodig voor de voetganger. Ook in verband met klimaatverandering is het belangrijk zoveel mogelijk mensen te verleiden om de auto te laten staan en te gaan fietsen of lopen. Dat is ook nog eens uitstekend voor de volksgezondheid.
Deelauto’s zijn een uitstekend idee: benut een kleiner wagenpark efficiënter. Gebruik van deelauto’s kan bijvoorbeeld gefaciliteerd worden door gereserveerde parkeerplaatsen, of door autopools bij wooncomplexen.
GroenLinks is uiteraard voor openbaar vervoer: trein, bus en ook creatieve vormen zoals de golfkarren die binnen Houten zorgen voor vervoer op maat voor ouderen of juist kinderen. Houten heeft een uitstekende OV-verbinding in noord-zuid richting, maar de oost-west-verbindingen laten te wensen over.
Ten slotte kan de openbare ruimte zo worden ingericht dat minder autokilometers nodig zijn. Winkelcentra zijn bij voorkeur autovrij of autoluw.
Fietsers en voetgangers
1. Prioriteit lopen en fietsen - Lopen en fietsen hebben prioriteit, en we willen automobiliteit verminderen. Doelen zijn:
a) In principe worden alle ritten korter dan 7.5 km op de fiets gemaakt.
b) Er zijn overal voldoende stallingsmogelijkheden voor de fiets (bijv. winkelcentra, bushaltes).
c) Bedrijven stimuleren hun medewerkers om op de fiets te komen. Dat kan bijvoorbeeld door een vergoeding voor een fiets te geven, en te zorgen voor een douche en omkleedruimte.
d) Kinderen met de auto naar school of kinderopvang brengen wordt ontmoedigd. Het is onveilig, en ontneemt kinderen de kans om vroeg te leren zelfstandig te fietsen.
2. Aandacht voor álle verkeersdeelnemers - Het is belangrijk dat ook mensen met een (visuele) beperking zich makkelijk kunnen verplaatsen. Dit betekent bijvoorbeeld dat voetpaden geschikt zijn voor rolstoelen, en dat er obstakelvrije en veilige looproutes zijn naar bijvoorbeeld stations en bushaltes. Betrokken ambtenaren laten zich tijdig informeren en adviseren door ervaringsdeskundigen en krijgen gelegenheid om samen met hen de route af te leggen en zo eventuele knelpunten meteen te kunnen opmerken.
3. Upgrade fietspaden - Er komen steeds meer speciale fietsen, zoals elektrische fietsen, bredere fietsen en bakfietsen. De nieuwste richtlijnen gaan daarom uit van minimaal 4 meter breedte, en 5 meter breedte voor drukke tweerichtingsverbindingen. In Houten moet onderzocht worden waar knelpunten zijn. Waar dit nog niet het geval is, worden de paden die onderdeel uitmaken van Fietsnet uitgevoerd als vrijliggend fietspad of als fietsstraat (bijv. Vlierweg, Lobbendijk, Prins Bernhardweg). De gemeente staat open voor innovaties of het gebied van fietsinfrastructuur.
4. Maximumsnelheid - Voor de veiligheid wil GroenLinks dat er op de Houtense fietspaden een maximumsnelheid geldt van 25 km per uur. Scooters van afhaalrestaurants krijgen een duidelijk zichtbaar identificatienummer. Rondom scholen en in winkelgebieden is een nog lagere snelheid gewenst.
5. Upgrade voetpaden - Naast het Fietspadennet vinden wij dat het voetpadennet extra aandacht nodig heeft. Knelpunten moeten worden opgelost: het moet nergens meer voorkomen dat je je als voetganger op fietspad of rijbaan moet begeven. Regionale fietsverbindingen worden verbeterd. GroenLinks Houten zet zich in voor:
a) Fietsbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek richting Vijfheerenlanden.
b) Fietsbrug over de A12 in de route naar de Uithof (Utrecht Science Park).
c) Vrijliggend fietspad naar Odijk (N410).
d) Fietsbrug over de Lek bij Culemborg.
Automobiliteit
1. Vermijden autokilometers - Utrecht is al een zeer drukke regio. Bij nieuwe (bouw)ontwikkelingen wil GroenLinks dat extra autokilometers vermeden worden (bijvoorbeeld door voldoende OV-haltes). Hierin moet regionaal worden samengewerkt.
2. Houten autoluwer - Wij willen Houten autoluw(er) maken met deze maatregelen:
a) Overal binnen de rondweg geldt maximaal 30 km/uur.
b) Bezorgdiensten gebruiken bakfietsen of elektrische voertuigen, en er zijn afhaalplekken voor klanten in winkelcentra (echter niet op industrieterreinen, omdat dat autokilometers genereert).
c) We steunen bundeling van pakketbezorging: pakketten komen aan op één centraal punt in Houten en zendingen worden daar gecombineerd (TSN Groen is een voorbeeld van dit systeem).
d) We gaan voor verminderd autogebruik in wijken, bijvoorbeeld door parkeerbeleid.
3. Parkeren - Om parkeerplaatsen eerlijk te verdelen en zekerheid van een plaats te bieden, zijn vergunningen en/of betaald parkeren goede mogelijkheden voor heel Houten. Bij nieuwe woningbouw willen wij een lage parkeernorm (parkeren op eigen terrein!), en eventueel parkeren op afstand. Ook inpandig parkeren is hier een mogelijkheid.Lekdijk - Motorverkeer over Lekdijk wordt ontmoedigd (bijv. door verkeersdrempels). Op het Eiland van Schalkwijk stimuleren we fietsgebruik. Fietstoerisme heeft de voorkeur.
Overig
1. OV: bus - Houten moet zich in het overleg met de provincie ervoor inzetten om verdere verschraling van het buslijn-netwerk te voorkomen. Dit gaat om lijnen naar Nieuwegein, Utrecht Science Park (Uithof) en Zeist en de nachtbus uit Utrecht. Een alternatief ter vervanging van onrendabele vaste buslijnen kan zijn OV op aanvraag: de belbus. Ook bij beperkte vraag is de bus belangrijk voor degenen die geen alternatief hebben. Binnen de bebouwde kom van Houten blijken elektrokarren goed te werken: daar gaan we mee door.
2. Deelauto’s - De gemeente moet gebruik van deelauto’s ondersteunen, bijvoorbeeld door middel van gereserveerde parkeerplaatsen en/of laadpalen. Bovendien stellen wij voor om gebruik te maken van expertise van bewoners en een ‘Mobiliteitswerkgroep’ te faciliteren om deelautogebruik te stimuleren. Ideaal zouden zijn cijfers naar rato van de landelijke getallen: voor Houten zou dat zijn 2.000 gebruikers en 150-200 auto’s (op dit moment naar schatting enkele tientallen). Bij grotere nieuwbouwprojecten komt een pool van deelauto’s.
3. Elektrisch rijden - Laadpalen: er zijn er nu ongeveer 100 in Houten. Houten moet proactief beleid voeren: we willen dat de gemeente ervoor zorgt dat er zoveel laadpalen zijn dat we voor blijven op het aantal elektrische auto’s: het aantal palen mag geen belemmering zijn om elektrisch te gaan rijden. Over de exacte plaats is overleg met inwoners. Als onderdeel van het verwerken van nieuwe aanvragen voor openbare laadpalen stuurt de gemeente een folder of e-mail met voorlichting over laad-etiquette (hoe hoort het eigenlijk).
4. Strooien - Gebruik van zout is slecht voor het milieu; GroenLinks is daarom voor minder zout en meer vegen. We doen onderzoek naar alternatieven zoals zand, as en gras-sap.