Auto’s zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de Nederlandse CO2- en fijnstofuitstoot. Eén auto neemt 14 keer meer ruimte in dan een fiets en 28 keer meer dan een voetganger. Houten heeft 2,4 auto’s per huishouden – daar is veel ruimte voor nodig, die niet gebruikt kan worden voor woningen, groen of andere voorzieningen. Het is daarom van belang (overbodige) automobiliteit terug te dringen. Dat is een kwestie van leefbaarheid.

Dat kan door prioriteit te geven aan fietsen en lopen, door het stimuleren van deelauto’s en OV, en door zodanig te bouwen dat voorzieningen dichtbij zijn. Houten heeft al twee keer de titel “Fietsstad van het Jaar” gewonnen, en GroenLinks wil deze prestatie blijven evenaren. Daarnaast is aandacht nodig voor de voetganger. Ook in verband met klimaatverandering is het belangrijk zoveel mogelijk mensen te verleiden om de auto te laten staan en te gaan fietsen of lopen. Dat is ook nog eens uitstekend voor de volksgezondheid.

Deelauto’s zijn een uitstekend idee: benut een kleiner wagenpark efficiënter. Gebruik van deelauto’s kan bijvoorbeeld gefaciliteerd worden door gereserveerde parkeerplaatsen, of door autopools bij wooncomplexen.

GroenLinks is uiteraard voor openbaar vervoer: trein, bus en ook creatieve vormen zoals de golfkarren die binnen Houten zorgen voor vervoer op maat voor ouderen of juist kinderen. Houten heeft een uitstekende OV-verbinding in noord-zuid richting, maar de oost-west-verbindingen laten te wensen over.

Ten slotte kan de openbare ruimte zo worden ingericht dat minder autokilometers nodig zijn. Winkelcentra zijn bij voorkeur autovrij of autoluw.

ruim baan voor fiets en voetganger